11 mars 2008

gårdagsmat

Nu har jag faktiskt paus. Eh, har haft det skitlänge men jag håller på att laga lite mat. Igår gjorde jag supergod kyckling! Jag tänkte dela med mig lite...

v i n t e r k y c k l i n g :)
ca 4 pers

Skala och skiva/klyfta potatis och 2-3 syrliga äpplen. Stek en stund i smör i en stekpanna och häll över i en ugnsfast form. Dela 4 kycklingfiléer i bitar, vänd i mjöl och låt dem få färg i pannan innan man häller kycklingbitarna över potatisäpplena. Sen är det bara såsen kvar! Fräs 1½ msk smör och 2 msk mjöl och vispa i 3 dl vatten + 2 dl (matlagnings)grädde. Häll i 1-2 dl hackad torkad frukt (egentligen skulle det bara vara katrinplommon men jag tog ungefär en halv påse blandad torkad frukt istället för jag älskar aprikoser!) och smaka av med 1½ msk koncentrerad kycklingfond, salt och peppar. Häll såsen över kycklingen och potatisen, toppa med massor av hackad bladpersilja, rör runt lite och ställ in i ugnen på 200 grader. Baka av tills kycklingen och potatisen är färdig. Yum!!

2 kommentarer:

Jennie sa...

Mmm vad mumsigt

Lindiz sa...

Vad gott det låter - när ska du laga det till mig ;-)