29 september 2008

Utomlands

Det är egentligen lite patetiskt att Köpenhamn är det första utomlands det har blivit för mig på jättelänge! Men men, så är det att vara student. Jag tänker inte ens börja skriva här hur mycket ångest jag har för allt som har med skolan att göra just nu. Däremot tänker jag skriva om vad jag gjort i helgen! (Mest för att jag lekt med Movie Maker, ett program jag aldrig använt, men som den högt ärade Institutionen För Svenska Språket Vid Göteborgs Universietet hade kunnat använda de käcka pengarna de fått för att vi skulle göra helt värdelösa multimediaprojekt i våras till istället!)

I fredags tog vi ledigt och körde vid 12-tiden mot Skåne. Otto körde alltså, eftersom mamma tvingade pappa att ta det lite lugnt. Vi tog färjan från Helsingborg till Helsingör (som är en himla söt stad) och körde vidare till Köpenhamn. Vi hann med en sväng på Ströget och åt en korv vid Kongens Nytorv, följt av kaffe för Otto på en kaffebar i andra hörnet av torget, från operan räknat. Sen fotade vi lite i Nyhavn och gick parallellt med Ströget längs vattnet tillbaks till Rådhusplatsen och sen till hotellet. Det blev en rejäl promenad på flera timmar och vi var grymt trötta i fötterna när vi kom tillbaks, och hann dega på soffan i kanske en kvart innan det var dags att snabbt byta om för lite rosa champagne (självklart! ;) på mammas och pappas rum. Sen åt vi underbar italiensk mat på Frascati, som är en riktigt schysst restaurang jag har varit på förut. Kvällen innehöll ett antal glas rött vin, och efter middagen hade klockan blivit 23. Vi gick tillbaks till hotellet och ägnade sen ytterligare två timmar åt att sitta och prata. Det är alldeles för sällan man får chansen att avhandla diverse problem och andra aktualiteter med sina föräldrar! :)

Vi stupade i säng efter kl 01, och sov tills det var dags att äta hotellfrukost vid 10. Aah! Det var längesen. Vi tog bil bort till Maersks huvudkontor och promenerade längs kajen och Otto fyllde på teförråd och jag hittade sjukt snygga glasburkar i en galet dyr delibutik. Överklasskäringsvarning, helt klart! Där stod värsta jaguaren parkerad också... Sen gjorde vi oss totalt utmattade med en inhandlingsrunda på Field's innan vi susade över bron tillbaks till Svärje. Eftersom personalen i restaurangerna på Field's inte verkade ha alla läsk i backen (vi fick vänta typ 10 minuter på att få beställa och få in varsin dricka!) och dessutom hade lite bråttom tillbaks stannade vi utanför Malmö och åt på Max istället. Otto körde tillbaks till Göteborg och mamma och pappa fortsatte med Ludwig upp till Lysekil.

Vi hade en lugn kväll hemma, rätt trötta, och eftersom vi skulle upp tidigt dagen efter var det bara att snällt gå och lägga sig i tid! Igår var vi på bokmässan 09.30, och ägnade dryga fyra timmar åt att promenera runt och spana på böcker, handla en del, trötta ut fötterna och sno pennor. Mkt trefligt! Men det är tur att bokmässan bara är en helg om året! ;)

Igår kväll var bara så mysig. Vissa dagar har man högt pussbehov helt enkelt. Idag har jag faktiskt varit lite duktig och börjat leta böcker för min uppsats! Dessutom har jag hunnit med ett seminarium i skolan mellan 13 och 16. Fast segare seminariegubbe får man leta efter! Idag drog han över tio minuter. Oacceptabelt! Jag höll på att dö av uttråkning. Vilket somliga nog lär märka :p

[Nä, jag får inte upp videon just nu. Men jag ska försöka snart igen!]

1 kommentar:

Lindiz sa...

Seriöst... honom borde dom endast använda som ett exempel på en dålig pedagog (å inget annat). Ska hålla utkik efter filmen. Strax é det Top Model - wiie! Kram