10 september 2008

Kris i skolan?

Alltså, jag måste erkänna att jag inte riktigt haft koll på vad Major Björklund, dvs vår nuvarande utbildningsminister, tycker. Inte i detalj. Sen hörde jag talas om en serie i P1 som tar upp skolan och den så kallade skolkrisen, som jag började lyssna på idag. Jäklar vad intressant alltså!

I serien Kris i Skolan? granskas debattartiklar och uttalanden av Björklund som gjorts under de senaste åren, och även de reformer regeringen gjort och vill göra i skolan. Det är helt sjukt att det mesta av det han säger vad gäller siffror inte verkar stämma till hundra procent (att Sverige ligger så dåligt till vad gäller skolan jämfört med andra länder) och vad forskare anser om de metoder som Björklund menar är vägen till bättre prestationer och bättre skola.

ALLA som läser till lärare borde gå in och lyssna på det här. Och alla andra för den delen också, jag är sjukt trött på alla diskussioner om hur hemskt det är i skolan osv. Basta!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det är lite lätt ironiskt att Sverige som har ett av de mest avvecklade försvaren i världen har en yrkesmilitär som skolminister! Vi ska skriva uppsats om ordningsbetyg nu, jäkligt intressant när man börjar fundera över det..

Jennie sa...

Haha spännande anna fast jag skall ta mig an ett avsnitt av singelmammor nu...=) so long kalsong

mia sa...

Spännande! Jag är också trött på allt gnäll... Även om jag för jämnan är lugn och harmonisk ;)

Lindiz sa...

Mitt huvud har nu tagit time-out för resten av dagen - hihi!

Thomas sa...

Det är utbildningsministers jobb att säga att verksamheten går dåligt, annars får han mindre pengar till skolan.