1 maj 2008

Gråta i sängen


Nu har jag (äntligen) läst boken Ro Utan Åror av Ulla-Carin Lindquist. Och läst halva boken liggande snyftande i sängen. Ni kanske kommer ihåg henne, nyhetsankaret på SVT som fick sjukdomen ALS, en sjukdom som gör att nervcellerna som styr musklerna dör så att man tappar alla viljestyrda muskler. Eftersom man kan styra andningen dör man när man inte längre kan andas. Det gick en dokumentär om henne 2004 som jag råkade ramla in på, och har sedan dess faktiskt velat läsa boken. Men inte varit säker på om jag skulle våga. Men jag vågade.

Det här är en sån bok som man läser på ett dygn. Och den berör. Jag har verkligen gråtit. Men den är samtidigt väldigt vacker. Läs den!

Man kan också läsa mer om Ulla-Carin och ALS på www.ullacarinstiftelse.se.

2 kommentarer:

robin sa...

Albin och Fanny har haft Ullas och Ragnar Dahlbergs gemensamma dotter i deras klass på gymnasiet.

erika sa...

åh. den köpte jag till min mor direkt efter att vi sett den dokumentären. men har inte fått läst den själv. kanske ett sommar-to-do?