16 december 2008

Litet jävla glädjeämne

Jag kollade i kalendern idag, och upptäckte att jag visst skulle maila min färdiga (snart iaf) uppsatsanalys och diskussion (som jag inte har börjat på än) till Ann imorgon KLOCKAN SEXTON istället för tio som jag fått för mig. Det ger ju några stackars timmar till! Det började precis kännas lite svettigt liksom. Då hinner jag hem från Otto imorgon bitti och tokjobba lite på förmiddagen och sticka till operan och slänga i sig lite julbord (det kan man bara inte missa!) och sen hem och tokjobba en stund till innan det är dags att skicka in. Det finns chans att det här kan vara klart till fredag eftermiddag så jag kan ägna helgen/måndag åt korr och småplock! Herrejesus alltså. Men det är långt kvar till ljuset i slutet av tunneln alltså.

Många timmar till på denna rumpa som börjar tröttna på att sitta på stolen.

Förresten kan jag ju gärna dela med mig av pepparkakschokladmoussen! Får se om jag kommer ihåg den i huvudet. Sådär julig efterrätt man behöver lite av ibland...

p e p p a r k a k s k r y d d a d v i t c h o k l a d m o u s s e

Såhär gjorde jag:

Smält ett paket (100 g) vit choklad i vattenbad i en kastrull (jag litar inte på att smälta choklad i micro, det blir för varmt för fort). Häll ovanpå chokladen kryddor: 2 krm kanel, 2 krm kardemumma, 1 krm ingefära och ½ krm nejlikor. Låt chokladen svalna aningens så du kan blanda i en äggula (det får vara marginal till 71 grader alltså, för annars blir det äggröra i chokladen!). Om det blir FÖR kallt så chokladen stelnar eller blir konstig, som det blev för mig, värm den i vattenbadet försiktigt igen.

Vispa ett 3-deciliterspaket grädde, ganska hårt. När chokladsmeten är sval, typ max fesljummen, blandar du i lite grädde i chokladen, och vänder sedan ner hela chokladsmeten i gräddvispet. Sen är det bara att spritsa eller skeda upp moussen i schyssta glas eller koppar. Låt stå i kylen några timmar. Smeten jag gjorde blev lagom till 5 personer. Ska man göra mer fancy dessert med andra så roliga saker till tar man ju mindre glas och mindre mousse per skalle. Stoppa i en pepparkaka när det är dags att servera!

2 kommentarer:

Anonym sa...

oj oj oj smaskens...det skall jag nog prova på torsdag då får vi besök...tack underbara anna

mia sa...

Hur går det med uppsatsen idag? Vi har flyttat fram datum för inlämning så du kan ju tänka dig hur det går för mig. Det bästa är ju att arbeta under extrem stress... Nu sitter jag som bäst och kollar epitet, beskrivningar och adjektiv för att se hur manliga och kvinnliga författare framställs! Puss o god jul