14 november 2008

slöseri, leka, uppsats, ahlberg

Jag måste för det första få berätta om de 2 minuter jag klarade av att se på dagens Oprah på TV3. (Gud vad en uppsatsperiod får en att känna sig som värsta hemmafrun!) Temat för dagen var typ slöseri, något som Oprah tydligen hatar. Det är superbra att en så snuskrik människa erkänner att hon brukar spara rostbröd för att det är krispigt och går alldeles utmärkt att äta dagen efter också! I alla fall, hon skulle utmana två amerikanska familjer att vara utan allt slösigt (dvs ingen shopping och ingen TV/dator etc) i en vecka. Jag kom så långt att jag såg typ presentationen av den ena familjen och deras matvanor. Familjen på fem personer åt olika saker till middag varje dag, och åkte och köpte donuts som sen ingen ville ha, varpå donutsen åkte rakt ner i soptunnan. När de skulle åka och storhandla konstaterade mamman helt krasst att skafferiet och kylskåpet var fullt så hon hällde ut all öppnad läsk och slängde typ alla öppnade flingpaket och grejer. Där någonstans blev jag förbannad och slängde av! Inte undra på att det inte finns mat i tredje världen när man är så jävla dum i huvudet i västvärlden och slänger grejer det inte är något fel på. Fy fan!

Jo, nu har ni frågat om uppsatsen också! Jag ska göra en läromedelsanalys av fyra svenskläromedel för högstadiet, ur genusperspektiv. Jag kikar på förhållandet mellan manliga och kvinnliga författare, vad texterna innehåller, hur man använder bilder/bildtexter och hur författare presenteras och omnämns. Dessutom fastnade jag på typ hur stereotypa könsroller motverkas eller förstärks i till exempel övningsmeningar och annat - författarna till böckerna kan ju faktiskt mycket medvetet styra vilka sorts meningar man ska ta ut satsdelar på eller vad det nu kan vara, och kalle kan likagärna rida på sin häst och lisa spela fotboll typ. Där nånstans hoppas jag kunna ha en uppsats proppad med bra och dåliga exempel, nånstans i december!

Ikväll ska vi ha värsta myskvällen. Vi ska få låna Jennies Wii, och vi ska laga nån najs middag med Victor och bo hos mina föräldrar eftersom vi ska vara Ahlbergvakt! Imorgon är det heldag på jobbet som gäller.

Nu har jag och Otto varit ihop i fem månader... Det är ju ett rookieförhållande jämfört med många andra, men det är jäkligt kul! Och vi kom fram till igår att vi nog tänker stå ut fem månader till. Minst :)

Nu ska jag åka hem till Ahlberg! Sen ska jag köpa stickor i en storlek jag inte hade för att kunna börja på ett julklappsprojekt. Men det är hemligt!!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Wii! Vi får tacka Julia för lånet! :)

Jennie sa...

ja det får ni göra :-)

erika sa...

heter hunden ahlberg!?

mia sa...

Jag och Henke är uppe i sju och ett halvt år... Helt galet! Man är ju gammal i gemet... hehe. Grattis till de första fem iaf! Jag hoppas det blir mången mer