2 oktober 2008

Min idol


Har ni missat att Magdalena Ribbing svarar på en massa läsarfrågor om etikett och annat på DN:s webbsida, här, borde ni besöka sidan pronto! Hon är grym! Och dessutom sjukt bitsk och rolig ibland :p

Fråga: En väninna (singel) som är bjuden till vår bröllopsfest, skickar ett sms och tackar ja till inbjudan. Meddelar också att hon tar med sig en dejt, och hur han vill bli bordsplacerad, samt vilken mat han äter. Jag känner mig överkörd. Hör det inte till god ton att man frågar först?



Svar:
Nu blir jag nästan arg! Du ska genast sms:a till din väninna att HON är välkommen men att det inte finns plats för något sällskap till henne.

Kanske hon då tackar nej, och det kan du vara glad för i så fall, en så självupptagen och socialt inkompetent person är förmodligen inte någon rolig gäst (att din väninna meddelar att hennes sällskapsherre ska placeras si eller så är ju ovanpå annan drullighet totalt åt skogen).

Det är synnerligen hög tid nu att bröllopsgäster börjar fatta att de inte har minsta rätt att själva bjuda andra gäster. Jag får som du kanske har sett i min spalt, massor av frågor från både bröllopsgäster och inbjudare om just detta slags problem, mostrar och kusiner och kompisar som bara självsvåldigt bjuder den ena och andra till ett bröllop som de själva fått inbjudan till. Nu ska jag förklara för dessa personer och gärna för vidare befordran till din singelväninna: det är INBJUDAREN som bjuder gästerna, inte gästerna som bjuder eget önskade sällskap.

Etablerade par ska bjudas som just par. Andra som har mer eller mindre lösa partners, kompisar, tillfälliga sällskap, nytillkomna pojk- och flickvänner, eller mostrar som kräver att en familjemedlem ska få ta med sig "ett trevligt sällskap" har FEL FEL FEL.

Alla ni om hyfs och stil så ointresserade måste genast sluta med ert självupptagna sätt.

Alla inbjudare, håll på er rätt att själva bestämma vilka gäster ni vill bjuda - och ha utgifter för. Låt inte väninnor, vänner, mos- och fastrar, andra förmå er att bjuda dem ni inte har anledning att bjuda!

[För övrigt har jag börjat tvångshögläsa en av mina favoritbarnböcker (ni kommer kanske ihåg författaren Ole Lund Kirkegaard?) för Otto. Hur sjukt är det? :p ]

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ikväll blir det högläsning ur Patterns for Enterprise Application Architecture.

Jennie sa...

Fan vad bra sagt!!! Vi valde ju att inte bjuda ev kusiners respektive och en del blev sura men FUCK THEM. Jag pratar namngivning nu alltså =)

Lindiz sa...

Jag trodde jag var din idol? (Haha!)