13 augusti 2009

Mums!

Såhär fina blev de!


Även om jag hittade receptet på Icas paket med vetemjöl special och alltså inte har hittat på det själv, vill jag dela med mig! Riktigt smaskigt blev det, och eftersom degen sätts dagen före blir det ju a very Bree moment att baka detta!

Grovt rågbröd med fikon
2 bröd

Dag 1:
Skär 250 gram torkade fikon i mindre bitar. Lägg i en skål och blanda med 1 dl krossat linfrö (fast jag tog hela), 1 dl rågkross och 4 dl kallt vatten. Ställ kallt med plastfolie på i kylen över natten.

Dag 2:
I en degbunke, häll 3 dl grovt rågmjöl och blanda med fikon/frö/krossblandningen. Koka upp 3 dl vatten och rör ner. När geggan är högst 37 grader smulas ett paket jäst i och blandas tills den upplöses. Tillsätt 2 tsk salt och ca 11 dl/600 g vetemjöl special. Kör med maskin 5 minuter eller arbeta för hand 10 minuter. Täck med bakduk och jäs 45 minuter.

Ta upp degen, som för mig blev ganska kladdig, och knåda in lite mer mjöl. Dela degen i två delar och lägg i brödformar på ca 1 1/2 liter. Täck med bakduk och jäs 45 minuter igen.

Baka av bröden i 200° ca 45 minuter, nedre delen av ugnen. Eftersom skorpan blev ganska hård kan man svalna bröden under duk. Om man inte föredrar hårdare skorpa förstås, då skippar man duken.

Bröden smakar härligt och blir lite knastriga av fikonkärnorna. Och detta är mitt tredje brödbak på två dar! Igår blev det lantbröd och långpannebröd med vetekross också. Behöver jag säga att jag älskar min bakmaskin? Vi har inte köpt bröd mer än till picknick på jättelänge!

1 kommentar:

Jennie sa...

Nämen a Bree-moment :-)