15 juni 2009

Jamen ååååh

Nu har jag precis sett filmen Guldkompassen. Och det var spiken i kistan för alla mina tankar om att filmen kanske går lika bra som boken. Snacka om att amerikanisera en film! Boken slutar inte särskilt lyckligt, men slutet är snuttiputtigt i filmen. De hoppade helt enkelt över den sista biten på boken. Jag hoppas verkligen att det är för att de tänker ta med det i nästa film!

Pullmans Dark Materials-trilogi kan jag däremot rekommendera! Jag har andra delen liggande i hallen. Just nu har jag lite svårt att bestämma vad jag ska läsa härnäst bara. Jag håller som bäst på med "Muleum" av Erlend Loe. På norska! :D

Och nu ska jag fortsätta pussla en stund innan jag cyklar ner till operan för en guidetur. Jag ska lyssna på talbok inläst av Hans Alfredson. Jag brukar lyssna på hans deckare "En yxa i nacken" varje sommar! Och jag har också startat projektet med att läsa hela Narniaserien. Jag kom nämligen på att jag just inte LÄST serien, utan bara sett Häxan och lejonet i tv-/filmversioner. Första delen, The Magician's nephew var riktigt söt!

Men som sagt. Åååh för hollywoodslut i filmer baserade på böcker utan lyckligt slut. Som om Harry Potter skulle sluta med att Harry och Voldemort blev bästisar liksom.

2 kommentarer:

Jennie sa...

Haha jag tror att Voldemort är Harrys pappa egentligen

anna sa...

Du har väl lånat min Deathly Hallows? Då vet du ju att så inte är fallet! :p