8 september 2009

Språknörderi


Efter att ha kollat Facebook såhär på morgonen blir jag påmind om hur mycket jag stör mig på att folk blandar ihop olika ords stavning.

Som till exempel verk/värk verkar/värkar också/och så

Och än värre blir det när folk inte kan hålla isär det här med genitiv i svenskan och engelskan. Det FINNS inte apostrofgenitiv i svenskan, det är ju rätt välbekant, och skrivs fel med rätt ofta. Men det finns ABSOLUT inga genitiv med accent istället för apostrof! Det är att ta felskrivningar till en högre nivå. Som när det typ står Barbro´s frisersalong där det borde stått Barbro's frisersalong där det borde stått Barbros frisersalong damnit!

Så, nu känns det bättre. Nu ska jag peta sommmar-pod i lurarna och ge mig iväg på en promenad.

7 kommentarer:

Unknown sa...

Läraren har talat...

anna sa...

Precis!

Anonym sa...

oh so true. något av det fulaste som finns. förstår inte varför inte folk kan inse att till exempel och så och också är två helt skilda ord/uttryck med helt skilda betydelser!

Anonym sa...

Anonym, man kan ju även använda stor bokstav i början på mening.

Jennie sa...

Kan man säga att de hyperkorrigerar då?

Mia sa...

Word sister!

anna sa...

Jag vet inte om man skulle kunna kalla det hyperkorrigering, men kanske! Hyperkorrigering är ju något av det mest intressanta man kan ägna sig åt att påpeka typ...